STATUT
Fundacji Pamięć, Edukacja, Kultura
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Fundacja Pamięć, Edukacja, Kultura działa na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 roku o fundacjach (t.j.: Dz. U. z 2016 r., poz. 40) oraz niniejszego statutu. Fundacja posiada osobowość prawną.
- Nadzór nad Fundacją sprawuje Minister właściwy ze względu na zakres działania Fundacji
§ 2
- Siedzibą Fundacji jest miejscowość Koźlice w gminie Zgorzelec. Fundacja działa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz poza jej granicami
- Fundacja używa pieczęci z napisem: ”Fundacja Pamięć, Edukacja, Kultura. Koźlice 1, 59-900 Zgorzelec.
- Dla wykonywania swoich zadań statutowych Fundacja może tworzyć stałe i czasowe placówki terenowe, a także przystępować do spółek i fundacji.
§ 3
Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą.
§ 4
- Czas trwania Fundacji jest nieograniczony.
ROZDZIAŁ II
CELE DZIAŁANIA FUNDACJI
§ 5
Celami Fundacji są:
- wspieranie rozwoju regionu poprzez działania na rzecz upamiętniania dziedzictwa historycznego regionu, rozwoju kultury i kształtowania świadomości obywatelskiej jego mieszkańców;
- wspieranie procesów przyczyniających się do polsko-niemieckiego pojednania poprzez kształtowanie ducha tolerancji, wzajemnego zrozumienia i poszanowania oraz współpracy między obydwoma społeczeństwami w dziedzinie dziedzictwa historycznego, ze szczególnym uwzględnieniem pamięci o byłym obozie jenieckim Stalag VIIIA;
- upowszechnianie i krzewienie idei wspólnoty europejskiej służącej pojednaniu, rozwojowi i stabilizacji regionalnej z uwzględnieniem odrębności regionalnych i narodowych;
- wspieranie rozwoju i działalności Europejskiego Centrum Pamięci, Edukacji, Kultury i regionu pogranicza.
§ 6
Cele Fundacji realizowane będą m. innymi poprzez:
- inicjowanie i wspieranie wzajemnej współpracy samorządów terytorialnych w celu realizacji zadań Fundacji wymienionych w § 5;
- upowszechnianie informacji o lokalnych inicjatywach samorządowych i obywatelskich dotyczących zakresu działań wymienionych w § 5;
- intensywną współpracę z instytucjami i organizacjami decyzyjnymi dla rozwoju regionu pod kątem przedsięwzięć wspierających rozwój Europejskiego Centrum Pamięć, Edukacja, Kultura (zwanego dalej Centrum);
- transfer i adaptację dla potrzeb Centrum doświadczeń i dobrych praktyk instytucji krajów Unii Europejskiej i innych, realizujących cele zbliżone do celów Fundacji;
- współpracę z krajowymi i zagranicznymi organizacjami, instytucjami oraz osobami prywatnymi w celu przyczynienia się do rozwoju Centrum, pielęgnowania pamięci i dziedzictwa historycznego byłego obozu jenieckiego Stalag VIIIA;
- promowanie działalności Centrum i rozpowszechnianie materiałów promocyjnych o Centrum, o regionie oraz działaniach na rzecz współpracy międzynarodowej w zakresie dziedzictwa regionalnego;
- prowadzenie prac badawczych, analiz, ekspertyz w zakresie materiałów archiwalnych dotyczących Stalagu VIIIA;
- tworzenie i wdrażanie transgranicznych koncepcji i projektów na rzecz upamiętnienia Stalagu VIIIA w pespektywie ponadnarodowej, jako miejsca pamięci szczególnego dla świadomości historycznej społeczeństw pogranicza polsko-niemiecko-czeskiego.
ROZDZIAŁ III
MAJĄTEK FUNDACJI
§ 7
- Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w kwocie pieniężnej 25 000 zł (słownie: dwadzieścia pięć tysięcy złotych) oraz środki finansowe, nieruchomości i ruchomości a także inne prawa o charakterze majątkowym nabyte przez Fundację w trakcie jej działalności.
- Fundusz założycielski może być w kwocie 10 000 zł (słownie: dziesięć tysięcy złotych) przeznaczony na prowadzenie działalności gospodarczej.
- Dochodami Fundacji są w szczególności:
- dochody ze zbiórek publicznych i imprez;
- dotacje i subwencje osób prawnych;
- darowizny, spadki i zapisy;
- dochody z majątku ruchomego i nieruchomego;
- odsetki bankowe od środków finansowych Fundacji zdeponowanych na rachunku bankowym;
- dochody z działalności gospodarczej;
- udziały w zyskach osób prawnych;
- wpłaty pieniężne przekazywane w ramach pomocy zagranicznej;
- wpływy z innych tytułów.
§ 8
- Majątek obrotowy Fundacji jest lokowany na rachunkach bankowych i w papierach wartościowych.
- Majątek i dochody Fundacji przeznaczone są na realizowanie celów statutowych oraz na pokrycie kosztów działalności Fundacji.
§ 9
- Fundacja prowadzi gospodarkę finansową i księgi rachunkowe na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
- W księgach rachunkowych Fundacji działalność gospodarcza jest wyodrębniona od działalności statutowej.
§ 10
- Fundacja odpowiada za swoje zobowiązania całym swoim majątkiem.
- W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia, Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza i tylko wówczas, gdy w chwili składania tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku znacznie przewyższy jego długi.
ROZDZIAŁ IV
ORGANY FUNDACJI
§ 11
Organami Fundacji są: Rada Fundacji, zwana dalej Radą.
Zarząd Fundacji, zwany dalej Zarządem.
§ 12
- W skład Rady wchodzą przedstawiciele Fundatorów desygnowani po jednym przedstawicielu każdego z Fundatorów Założycieli oraz przedstawiciele donatorów desygnowani po jednym przedstawicielu każdego z donatorów, którzy w formie darowizny przekażą na rzecz Fundacji środki finansowe lub inne prawa majątkowe o wartości co najmniej 20 000 zł (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych), a ich członkostwo w Radzie potwierdzone zostanie uchwałą Rady.
- Członkowie Rady pełnią swoje funkcje honorowo i nie pobierają wynagrodzenia za udział w pracach Rady.
- Każdy członek Rady dysponuje jednym głosem. W razie równości głosów decyduje głos przewodniczącego.
§ 13
Rada jest organem o uprawnieniach inicjatywnych, opiniodawczych i nadzorczych.
§ 14
- Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego. Rada może wybrać ze swojego grona Zastępcę Przewodniczącego, który zastępuje Przewodniczącego pod jego nieobecność.
- Posiedzenia Rady zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy bądź na wniosek Zarządu lub każdego członka Rady.
- Posiedzenia Rady odbywają się nie rzadziej niż raz na kwartał.
- W posiedzeniach Rady uczestniczy przedstawiciel Zarządu.
§ 15
- Rada podejmuje uchwały we wszystkich sprawach należących do jej zakresu kompetencji.
- Posiedzeniom Rady przewodniczy Przewodniczący Rady, Zastępca Przewodniczącego, jeżeli został wybrany lub wyznaczony przez Przewodniczącego Rady członek Rady.
- 3. Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków Rady.
§ 16
Do kompetencji Rady należy:
- zatwierdzanie planu finansowego Fundacji;
- rozpatrywanie rocznych sprawozdań Zarządu wraz z oceną pracy Zarządu oraz udzielanie absolutorium;
- wyrażanie opinii o wieloletnich i rocznych planach realizacji celów Fundacji;
- ustalanie zasad wynagradzania członków Zarządu;
- podejmowanie uchwał w sprawie zmiany statutu;
- powoływanie i odwoływanie Zarządu lub poszczególnych jego członków;
- wyrażanie zgody na rozporządzanie przez Zarząd majątkiem oraz zaciąganie zobowiązań przekraczających wartość 100 000 zł (słownie: sto tysięcy złotych);
- podejmowanie uchwał o przekształceniu, połączeniu, likwidacji Fundacji oraz przeznaczeniu jej majątku po likwidacji;
- podejmowanie uchwał w sprawie przystąpienia do spółek i fundacji.
§ 17
- W skład Zarządu wchodzi od 2 do 5 osób, w tym Prezes Zarządu, powoływani uchwałą Rady na okres 3 lat.
- Wybór i odwołanie członków Zarządu następuje w drodze uchwały Rady podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 3/4 członków Rady.
- Umowę o pracę z Prezesem Zarządu zawiera Przewodniczący Rady.
- Członkostwa w Zarządzie nie można łączyć z członkostwem w Radzie.
§ 18
- Do Zarządu należy podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach niezastrzeżonych do kompetencji Rady.
- Zarząd kieruje całokształtem bieżącej działalności Fundacji, w tym również jej jednostek organizacyjnych i zarządza jej majątkiem oraz odpowiada za realizację jej celów statutowych.
§ 19
- Do kompetencji Zarządu należy:
- reprezentowanie Fundacji na zewnątrz,
- uchwalanie wieloletnich i rocznych programów działania Fundacji po zaopiniowaniu przez Radę,
- sprawowanie zarządu i nadzoru nad majątkiem Fundacji,
- przyjmowanie subwencji, darowizn, spadków i zapisów,
- ustalenie wielkości zatrudnienia i wysokości środków na wynagrodzenia dla pracowników Fundacji,
- uczestniczenie w posiedzeniach Rady,
- sporządzanie sprawozdań z działalności Fundacji,
- organizowanie i nadzorowanie działalności gospodarczej Fundacji,
- opracowywanie planu finansowego Fundacji.
§ 20
- Prezes Zarządu upoważniony jest do reprezentowania Fundacji na zewnątrz.
- Oświadczenia woli w sprawach majątkowych w imieniu Fundacji, z zastrzeżeniem ust. 3 składają, działając łącznie, Prezes Zarządu i Członek Zarządu.
- W sprawach dotyczących czynności z zakresu stosunku pracy oraz w sprawach związanych z zaciąganiem zobowiązań majątkowych do kwoty 50 000 zł (słownie: pięćdziesięciu tysięcy złotych) oświadczenia woli w imieniu Fundacji składa Prezes Zarządu.
§ 21
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb nie rzadziej jednak niż raz na dwa miesiące.
- Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes Zarządu z inicjatywy własnej lub na wniosek Rady.
- W posiedzeniach Zarządu mogą brać udział z głosem doradczym członkowie Rady oraz zaproszeni goście.
- Z posiedzenia Zarządu sporządza się protokół, który podpisuje Prezes Zarządu.
ROZDZIAŁ V
ZMIANY STATUTU FUNDACJI
§ 22
Zmiana statutu Fundacji następuje w drodze uchwały Rady Fundacji podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy członków Rady.
§ 23
Uchwałę w sprawie połączenia z inną fundacją podejmuje Rada po zasięgnięciu opinii Zarządu większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy członków Rady.
ROZDZIAŁ VI
DZIAŁALNOŚC GOSPODARCZA FUNDACJI
§ 24
- Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w następującym zakresie:
- działalności związanej z organizacją wystaw, konferencji, wszelkiego rodzaju spotkań eksperckich, szkoleń, seminariów, warsztatów, koncertów i projektów, z zastrzeżeniem, że działalność ta musi być zgodna z celami opisanymi w § 5 niniejszego statutu;
- działalności wydawniczej i sprzedaży wydawnictw, zakupu materiałów służących powstaniu archiwum dotyczącego Stalagu VIIIA oraz służącym opracowaniu wystaw i publikacji.
ROZDZIAŁ VII
LIKWIDACJA FUNDACJI
§ 25
- Fundacja ulega likwidacji w razie nieosiągnięcia celów, dla których została powołana lub w razie wyczerpania się środków finansowych i innych składników majątku.
- Uchwałę w sprawie likwidacji Fundacji podejmuje Rada, po zasięgnięciu opinii Zarządu, większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 3/5 członków Rady.
- Likwidatora Fundacji wyznacza Rada.
- Do obowiązków likwidatora należy w szczególności:
- zgłoszenie wniosku do Krajowego Rejestru Sądowego o wpisanie otwarcia likwidacji;
- wezwanie wierzycieli Fundacji w trybie ogłoszeń prasowych do zgłoszenia swoich wierzytelności w terminie trzech miesięcy od daty ogłoszenia;
- sporządzenie bilansu otwarcia, likwidacji oraz listy wierzycieli;
- sporządzenie planu finansowego likwidacji i planu zaspokojenia zobowiązań;
- ściąganie wierzytelności i spieniężenie pozostałego majątku Fundacji;
- zgłoszenie ukończenia likwidacji do Krajowego Rejestru Sądowego wraz wnioskiem o wykreślenie Fundacji z rejestru;
- powiadomienie właściwego Ministra o likwidacji Fundacji.
- Majątek Fundacji pozostały po likwidacji przeznaczony będzie na cele wskazane w uchwale Rady z uwzględnieniem celów, którym służyła Fundacja.